cstland-unconscious-mind

درباره ضمیر ناخودآگاه

ضمیر ناخودآگاه مکانی است که همه چیز در آن ذخیره می شود؛ همه ی آن چیزی که در گذشته بوده و اکنون در ذهن خودآگاهتان وجود ندارد. ضمیر ناخودآگاه یا ضمیر ناهشیار همه ی تجربیات گذشته، اعتقادات، خاطرات، مهارت های شما و همه ی شرایطی که در آن قرار گرفته اید و همچنین همه ی تصاویری که تاکنون دیده اید را در خود ذخیره می کند. بهترین راه برای درک ضمیر یا ذهن ناخودآگاه مثال فردی است که می خواهد رانندگی یاد بگیرید. در آغاز وقتی می خواهد روی حرکات مختلف برای هدایت ماشین تمرکز کند، نمی تواند در حال رانندگی صحبت کند. پس به این نتیجه می رسید که وی هنوز از ضمیر خودآگاهش برای رانندگی استفاده می کند.
ضمیر ناخودآگاه؛ خلبان خودکار
چند روز بعد، رانندگی برایش تبدیل به یک عادت طبیعی می شود که به صورت اتوماتیک و خود به خود صورت می گیرد بدون نیاز به فکر کردن. این شخص حتی شروع به استفاده از تلفن همراه خود یا صحبت کردن با دوست خود در هنگام رانندگی می کند. این اتفاق به این دلیل می افتد که عادت به رانندگی وارد ضمیر ناخودآگاه وی شده است و در نتیجه ضمیر خودآگاه دیگر نیازی به درگیر بودن ندارد. اتفاق به وی اجازه می دهد هنگام رانندگی کردن بتواند با تلفن همراه خود نیز صحبت کند. البته به یاد داشته باشید مهمترین وظیفه ی ضمیر ناخودآگاه ایجاد احساس ها و عواطفی می باشد که ناگهان و به صورت خودکار ایجاد می شوند. مثلا وقتی قصد یک سخنرانی را دارید، همه ی ترس ها و نگرانی های در واقع توسط همین ضمیر ناخودآگاه شما ایجاد و کنترل می شود. از سوی دیگر ذهن خودآگاه مسئول منطق، محاسبات، و همه ی اقداماتی است که شما وقتی هوشیار هستید انجام می دهید. ذهن ناخودآگاه عملکرد های دیگری را نیز در بدن شما کنترل می کند مثل نفس کشیدن و تپش قلب. مثال خوب دیگر برای درک بهتر مفهوم ناخودآگاه فرایند تنفس است. قبلا از اینکه جمله ی قبلی را مطالعه کنید، تنفس شما زیر نظر ناخودآگاه تان بود. اکنون از شما می خواهم تلاش کنید که نفس کشیدن خود را برای چند ثانیه کنترل کنید. مطمئنا می توانید اینکار را انجام دهید. اما این بار ضمیر خودآگاه شما است که کنترل تنفس شما را به دست گرفته است اما به محض اینکه تمرکز خود را کنار بگذارید، ناخوآگاهتان دوباره مسئولیت این کار را به عهده خواهد گرفت.
چگونه می توانید ضمیر ناخودآگاه خود را برنامه ریزی کنید
پس از اینکه اطلاعات مربوط به رانندگی کردن در ضمیر ناخودآگاهتان ذخیره شود، به صورت یک برنامه در می آید. به ذهن خود به عنوان یکی کامپیوتر بنگرید و اطالاعات مربوط به رانندگی را به عنوان نرم افزاری تصور کنید که می تواند هر موقع که مورد نیاز واقع شدند شروع به کار کند. همین موضوع در مورد بسیاری از فعالیت ها و احساسات ما نیز درست است. اگر شخصی شما را آزار دهد، برنامه نصب شده ی خشم راه اندازی می شود و نتیجه ی آن رفتاری خواهد بود که ممکن است در آینده شما را پشیمان کند. با برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه توسط برنامه های جدی می توانید بسیاری مشکلات شخصیتی خود را برطرف کنید. فقط مطمئن شوید خلبان خودکار می تواند برنامه ی های شما را هدایت کند نه زندگی شما را و دقت کنید باعث ایجاد مشکل برایتان نشود. برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه می تواند از طریق هیپنوتیزم صورت بگیرد. ذهن ناخودآگاه از طریق تکرار آموزش می بیند نه منطق. به همین دلیل است که می توانید با تکرار استدلال های خود به صورت مداوم، هر شخصی را متقاعد کنید که به آن چیزی که می خواهید باور داشته باشند.
قوانین ضمیر ناخودآگاه
به منظور بهترین استفاده از قدرت بخش ناخودآگاه ذهن باید اول در مورد عملکرد این بخش از ذهن آگاه شوید. ضمیر ناهوشیار توسط قوانین بسیاری اداره می شوند. یاد گیری این قوانین به شما کمک می کند تا به بهترین شکل ممکن و با کمترین تلاش از ضمیر ناخودآگاه خود استفاده کنید. در پایان این مقاله، لینکی وجود دارد که شامل اطلاعات بسیاری می باشد که برای آشنایی با قوانین ضمیر ناخودآگاه به آن ها نیاز دارید.
مکانیسم دفاعی ِ “من” /Ego
دقیقا مثل بدنتان که برای دفاع از آسیب ها و زخم ها خود نظام دفاعی دارد، ضمیر ناخودآگاه نیز نظام دفاعیه خود را در مقابل شک ها و زخم های احساسی دارد. نام آن، مکانیسم های دفاعی ایگو ( ایگو به معنی من یا تمامیت روانی است) ، یا مکانسیم های دفاعی ناخودآگاه می باشد. وظیفه ی اصلی مکانیسم های دفاعی حمایت از احساس خوب در شما و کمک به شما برای غلبه کردن به شوک های احساسی است.
ضمیر ناهوشیار و فراموش کردن هر فردی
دلیل اصلی اینکه افراد پس از جدایی از عشق خود هنوز دل شکسته هستند این است که باور اشتباهی در مورد روابط در ذهن ناخودآگاه خود ایجاد کرده اند. در مقالات قبلی خود به نام “نمی توانم فراموشش کنم” بتوضیح داده ام چگونه از بین بردن باور به ” نیمه ی گم شده” یا ” انسان ها فقط یک بار عاشق می شوند” می تواند به شما کمک کند هر شخصی را پس از چند روز فراموش کنید. به محض اینکه شخصی از این باور رها شد، متوجه خواهد شد که روزی می تواند شخص دیگری را پیدا کند که جای آن شخص که ترکش کرده است را پر کند.
استفاده از ضمیر ناخودآگاه و خودآگاه با یکدیگر
قسمت خودآگاه و ناخوداگاه ذهن اگر بتوانید با یک دیگر از آنها استفاده کنید می توانند تیم عالی را ایجاد کنند. خودآگاه می تواند وظایفی را انجام دهد و سپس آنها را به ناخودآگاه واگذار کند در حالی که دومی می تواند بازخورد و پیام هایی را در مورد آن وظایف به صورت احساسات به خودآگاه ارسال کند. احساسات چیزی به جز پیام نیستند که توسط ذهن ناخودگاه تان ارسال می شود تا شما را متوجه چیزی بکنند. اگر بتوانید به بهترین شکل ممکن از همکاری خودآگاه و ناخودآگاه استفاده کنید ( نه اینکه یکی را جایگزین دیگری بکنید)، مهارت های زندگی تان بهبود یافته و می توانید کنترل بهتری بر روی احساسات خود داشته باشید( نگاه کنید به چگونه همزمان از خودآگاه و ناخودآگاه استفاده کنیم). توجه کنید این مطلب بر اساس تعریف ضمیر ناخودآگاه بر اساس دانش ان ال پی ( برنامه ریزی عصبی کلامی) است که یک علم نوین می باشد و به همین دلیل کمی با تعریف کلاسیک و روانکاوی ضمیر ناخودآگاه که فروید در مورد آن سخن گفت متفاوت است ( برای آشنایی با تعریف کلاسیک روانکاوی فروید نگاه کنید به این مطلب). در حقیقت بیشتر مطالب این سایت بر اساس حقایق نوینی است که متخصصین ان ال پی به آن دست پیدا کرده اند.
نوشته ی شاهین زند – مشاور و پژوهشگر.
منبع این مطلب را می توانید در این لینک مشاهده کنید: ضمیر ناخودآگاه چیست.



X