apple-customers-1

رضایت مشتریان اپل این کمپانی را همچنان در «تک تک» زمینه‌ها در صدر نگه‌داشته است

رضایت مشتریان اپل

شرکت اَپِل (به انگلیسی: Apple Inc.) یک شرکت چند ملیتی آمریکایی است که در زمینهٔ طراحی و ساخت لوازم الکترونیکی مصرفی و نرم‌افزار کامپیوتر فعالیت می‌کند. این شرکت ابتدا با نام شرکت کامپیوتری اپل (.Apple Computer Inc) در شهر کوپرتینو در ایالت کالیفورنیا، واقع در دره سیلیکون کشور آمریکا تأسیس شد.

به طور کلی می‌توان گفت که سال ۲۰۱۶ سال سختی برای اپل بود. اگرچه پول کلانی نصیب اپل شد، ولی ۲۰۱۶ اولین سالی بود که میزان فروش آیفون‌ها در آن نسبت به سال گذشته کاهش داشت. علاوه بر این‌ها مک بوک پرو های جدید نیز با انتقادات زیادی روبرو شدند که مبنای آنها پایین بودن مشخصات سخت‌افزاری و بالا بودن قیمت دستگاه بود.

رضایت مشتریان اپل این کمپانی را همچنان در «تک تک» زمینه‌ها در صدر نگه‌داشته است

 اما اگر توانمندی‌های اپل را در عرضه محصولاتی خلاقانه بررسی کنیم می‌بینیم که اپل همچنان فوت و فن‌های مخصوص خود را برای تولید محصولات و عرضه خدمات دارد، فوت و فن‌هایی که در نهایت باز هم موجب رضایت مشتریان اپل شده تا باز هم حتی خدمات و محصولات بیشتری را از اپل بخواهند.

بر اساس معیارهایی که شاخص Brand Keys’ ۲۰۱۷ Customer Loyalty Engagement Index در نظر گرفته است، اپل بالاترین کلاس را در زمینه تجربه کاربری به مشتریان ارائه می‌کند، آن هم در تمامی زمینه‌هایی که در آن در حال رقابت است؛ از گوشی‌های هوشمند گرفته تا استریم موسیقی و غیره.

در گزارشی از CNET آمده است که:

در زمینه گوشی‌های هوشمند اپل حرف اول را می‌زند. در تبلت‌ها نیز… اپل! در لپ‌تاپ‌ها… اپل! بله، آن هم با وجود مک بوک پروهایی که زیاد هم خوب نبودند.اما در مورد موسیقی آنلاین چطور؟ اوه خدای من! اسپاتیفای نیست! اپل موزیک است!حتی در زیرشاخه هدفون‌ها نیز هدفون‌های Beats اپل به همراه محصولات LG در صدر هستند.

آیا می‌توان گفت که حتی زمانی که اپل از تمام طرف‌ها مورد انتقاد است باز هم بهترین برند در راستای رضایت مشتریان و خرسندی آنها از محصولات است؟

مطالعات Brand Keys به خوبی این نکته را نشان می‌دهد که حتی در روزهای بد اپل نیز می‌توان به سادگی در قلمروی فکری کاربران این کمپانی گیر افتاد؛ در حقیقت مک بوک پرو ۲۰۱۶ چیزی بیش از یک شکست نبود،

اما باز هم با این وجود محبوبیت بسیار بالای خود را در میان مشتریان حفظ کرده است و رضایت مشتریان اپل گویای این موضوع است؛ تا جایی که فیل شیلر مسئول بخش بازاریابی جهانی اپل همین نوامبر گذشته اعلام کرد که سفارشات آنلاین برای مک بوک پروی جدید بیش از هر لپ‌تاپ «پرو» دیگری در گذشته بوده است!

آسان است که در دام آمارهای فروش و یا حتی در زخم‌زبان‌های بدبینانه‌ای که در مورد اپل و روزهای خوبش زده می‌شود گیر افتاد، اما ذکر این نکته همچنان مهم است که اپل در زمینه رضایت مشتریان به خوبی می‌داند که باید چکار کند.

این شرکت در دههٔ هفتاد میلادی با معرفی ریزرایانه‌های اپل I، اپل II، اپل III و پس از آن مکینتاش به بازار به آغاز و گسترش نوعی رایانه شخصی کمک فراوانی نمود.

اپل معمولاً به تولید سخت‌افزارهای نوین و دارای طراحی صحیح معروف است. از محصولات سخت‌افزاری این شرکت می‌توان آیپد، آی‌مک، مک بوک، آی پاد و آیفون را نام برد.

همچنین این شرکت در زمینهٔ تولید نرم‌افزار هم فعالیت دارد. نرم‌افزارهای آی‌تونز، آی‌لایف، آی ورک و سیستم‌عامل مورد استفاده در رایانه‌های این شرکت مک اواس ده نیز نمونه‌هایی از فعالیت نرم‌افزاری این شرکت هستند.

مدیریت اجرایی این شرکت برعهده استیو جابز بوده است. وی یک ماه قبل از مرگش از ریاست این شرکت کناره‌گیری کرد و به جای آن تیم کوک ریاست این شرکت را بر عهده گرفته است. استیو جابز همراه با استیو وزنیاک و رونالد وین این شرکت را بنیانگذاری کردند. رونالد وین در کمتر از دو هفته پس از تأسیس شرکت سهام خود را به جابز و وزنیاک واگذار کرد

Source  : BGR




پاسخ دهید

X