12_13-640x300

درباره رندی گیج از بزرگان بازاریابی شبکه ای : بخش هشتم

پنجمین درس از زبان رندی گیج Image یا تصویر است.

اگر درباره این ویژگی صحبت کنید. خواهید دید که اکثر مردم گمان میکنند که میدانند منظورتان چیست؛ و بیشترشان حس میکنند که تصویرشان خوب است! بیشترشان اشتباه میکنند؛ خیلی هم اشتباه میکنند!

درباره اش فکر کنید.

معمولاً، با افرادی که قصد معرفی کار به آنها را دارید، کجا برخورد کرده اید؟ مطمئناً در جلسه مشاوره یا یک Event کمپانی نبوده است. شما با آنها و یا بیشتر آنها در زندگی روزمره روبه رو میشوید و آنها را آماده میکنید تا به جلسه مشاوره بیایند!

بسیار خوب. میدانم. شما در جلسه مشاوره یا معرفی کار یا جلسات، کت و شلوار یا لباس رسمی بسیار آراسته ای میپوشید و همه چیز را رعایت میکنید؛ اما زمانی که به آنجا می­رسید، دریافت آنها از تصویر شما (و در نتیجه خود شما) کاملاً شکل گرفته و تغییری نمی­کند؛ در واقع در بیشتر مواقع، این تصویر در نخستین دیدار شکل گرفته است! در ویدئوکلوپ محله تان، در سوپرمارکت، در میهمانی، در یک کنسرت یا یک تجمع فرهنگی، در کارواش، در یک رستوران زمانی که با دوستانتان برای شام بیرون رفته اید … به عبارت دیگر، در زندگی روزمره. وقتی میروید دنبال بچه ها، وقتی به خشکشویی محله تان میروید و وقتی به خرید میروید، آنجاست که نخستین تصویر از شما در ذهن افرادی که در آینده زیرمجموعه ی شما خواهند شد شکل میگیرد.

خوب؛ در این شرایط چگونه به نظر میرسید؟

آیا هر روز که خانه را ترک میکنید، ظاهرتان مطابق با آنچه میخواهید باشید هست؟ یا کاملاً شلخته اید و به تصویری که دیگران از شما میبینند توجهی ندارید؟

منظورم این نیست که هر بار که از خانه بیرون میروید کت و شلوار و کراوات بپوشید! اما باید هوشیار و سرحال به نظر برسید. ممکن است شلوار جین بپوشید و سرحال به نظر برسید؛

مهم این است که با هدف لباس بپوشید و به آن اهمیت بدهید.

آیا لباسهایتان اتو دارد؟ تمیز است؟ نفستان تازه و خوشبوست؟ موهایتان مرتب است؟ لبخند به لب دارید؟

و از آن مهمتر، شرایط روحیتان چطور است؟ مثبت هستید؟ صمیمی هستید؟ از آن آدمها هستید که همه دوست دارند دور و برشان باشند؟ با دیگران برخورد مناسب، مؤدب و متواضع دارید؟

بگذارید خاطره ای برایتان بگویم. برای دیدن شخصی که میخواست با من کار کند، به شهر دیگری سفر کرده بودم. او در فرودگاه به دنبالم آمد و تا آنجا که میتوانست، به من احترام گذاشت تا نشان دهد که من چه قدر برایش مهم هستم. اما من تصمیم گرفتم که با او کار نکنم و اصلاً کار را به او معرفی نکردم. میدانید چرا؟!

به خاطر این که او به جز من به هیچ کس دیگر احترام نمیگذاشت. وقتی از فرودگاه به سمت اتومبیلش میرفتیم، او به باربر سلام نکرد و حتی سرش را برای او تکان نداد.

او به پولی که به باربر داد اکتفا کرد؛ وسایل را از او گرفت؛ در اتومبیل گذاشت و رفت. به نظر من رفتار ظالمانه ای بود.

در رستوران هم همین اتفاق افتاد. او با من شاهانه رفتار کرد؛ ولی با گارسن مثل یک آشغال رفتار کرد. من واقعاً درباره حسن نیت او در احترامش به من تردبد کردم و کاملاً از این که با کسی باشم که این قدر به دیگران بی توجه است، معذب بودم.

پس، ما این تصویر را هر بار که از خانه بیرون میرویم نشان میدهیم. آیا تصویر شما، دیگران را برای این که با شما کار کنند، جذب میکند؟

و اما بخش دوم … تصویری که شما در گروهتان دارید. هر کسی یک Brand (آرم، نشانه) دارد؛ حسی که افراد گروهش از او دارند. این “حس”، مخلوطی است از چند عامل:

جوری که شما صحبت میکنید؛ جوری که لباس میپوشید؛ استیل کلیتان؛ رفتارتان با دیگران؛ مهارتهایی که دارید؛ درآمد و جایگاه شما و خلاصه، آنگونه که شما نه برای کارتان، که برای خودتان بازاریابی میکنید!

 شما نه کارتان، بلکه خودتان را معرفی میکنید!

بازاریابی خودتان در گروهتان عجیب به نظر میرسد؛ اما شما همواره دارید چنین میکنید؛ چه به آن آگاه باشید و چه نه. وقتی جایگاه شما بالاتر میرود، یکی از چیزهایی که باید به لیدرهایتان یاد بدهید این است که «تصویر شخصیشان» را ارتقا دهند.

وقتی کسی سودش را میگیرد، من اغلب او را به یک لباسفروشی میبرم تا تصویرشان را درست کنم! در ردهی بالاتر، ممکن است لازم باشد آنها را به یک جواهرفروشی ببرید و باز در رده بالاتر، لازم است با آنها صحبت کنید که اتومبیلشان را عوض کنند!

ما به لیدرهایمان یاد میدهیم بسیار مهم است تصویری بسیار قدرتمند داشتهباشند که در یک Event قابل استفاده باشد. در یک Event آموزش لیدرشیپ، من از مربیان آداب معاشرت کمک میگیرم تا به ما کمک کنند. ما سالی یک بار، یک Event کاملاً رسمی با کراواتهای سیاهرنگ رسمی برگزار میکنیم!

اگر شما یک مرد هستید و نمیپذیرید یا از یاد میبرید که به احترام خانمی که میخواهد روی صندلی کناری شما بنشیند، بلند شوید و صندلی را برای او از زیر میز بیرون بکشید، یا اجازه میدهید که در بعد از عبور شما به صورت او کوبیده شود، تصویر شما یک آدم خشن زمخت بی نزاکت است که قطعاً تصویر خوبی نیست. و اگر شما در یک گردهمایی نتورکی در یک رستوران، سوپتان را هورت بکشید یا با غذا در دهانتان صحبت کنید، به سختی دیگران را تحت تأثیر قرار خواهید داد!

ما در تجارتمان، رؤیا میفروشیم. ما این رؤیا را به افرادی که قصد ورودشان را داریم و نیز به تیممان میفروشیم و خودمان، باید مثال زنده این رؤیا باشیم.

 تصویری که شما ایجاد می­کنید، تعیین میکند که فرد مورد نظر به تیم شما وارد میشود یا نه.

 آیا شما تصویر رؤیای آینده او هستید که انتظار دارید به شما بپیوندد؟ در واقع، حتی همین تصویر شماست که تعیین میکند آیا آنها اصلاً به حرفهای شما در جلسه معارفه گوش میدهند یا نه؛ و آیا آن­ها به Event شما میآیند یا نه. حتی اگر شما در این کار کاملاً تازه کارید، میتوانید تصویری از اطمینان، باور و حرفه ای بودن ارائه کنید؛ و هیچ چیز بیش از این جذب دیگران را به سازمان شما سرعت نخواهد بخشید!

و تصویری که شما در تیمتان دارید، تعیین کننده ترین عامل است برای دانستن این که شما در این کار به کجا خواهید رسید و چه قدر طول میکشد به آنجا برسید! تصویر شما، تصویر یک لیدر است یا یک پیرو؟ آیا شما اعتماد میآفرینید یا تردید؟ آیا شما حرفهای به نظر میرسید یا آماتور؟!

به صورت جدی به تصویرتان فکر کنید و به خودتان در این زمینه نمره بدهید. در پایان این درس­ها، خواهیم دانست که شما از چند تا از این ۶ ویژگی درست استفاده میکنید و تا کجاها باید پیشرفت کنید

 

 




X