sony-playstation-4-pro-11

چرا سوني مجبور به عرضه زودهنگام کنسول پلي استيشن ۴ پرو بود؟

وقتي سوني هفته پيش گزارش مالي خود از سه ماهه پاياني سال ۲۰۱۶ ميلادي را منتشر کرد، ناگهان همه اتفاقات چند ماه اخير منطقي شد. سوني شرايط خوبي را پشت سر نمي گذارد، واحد موبايل به کمترين فروش از زمان تاسيس اش رسيده، واحد فيلم نيازمند نوسازي تجهيزات بوده که باعث کاهش اساسي سود شده و رشد واحدهايي مثل سوني موزيک به قدري ناچيز است که نمي تواند کمکي به کمپاني کند.

در اين بين، واحد «بازي و سرويس هاي شبکه» که زادگاه سخت افزار پلي استيشن و سرويس هايي مثل پلي استيشن نتوورک به شمار مي رود، به شکلي عجيب اما منطقي، انگار تنها ناجي سوني به شمار رفته و با اختلافي فراوان، بيشترين سوددهي را براي آن به همراه آورده است.

سوني شروعي طوفاني در نسل هشتم بازي هاي ويديويي داشت و حالا به نقطه اي رسيده که فاصله اي با فروش ۶۰ ميليون واحدي کنسول پلي استيشن ۴ ندارد؛ کنسولي که رکوردهاي بيشترين سرعت فروش را جا به جا کرده و بعيد نيست سه عضو اين خانواده، يعني پلي استيشن ۴ استاندارد، پلي استيشن ۴ اسليم و پلي استيشن ۴ پرو، قادر به پيشي گرفتن از پر فروش ترين کنسول هاي جهان مثل پلي استيشن ۲ و Wii نينتندو باشند.

سوني طي سه يا چهار سال اخير، توانسته به قول غربي ها، به «مومنتوم» يا گشتاوري در قبال سخت افزار پلي استيشن دست يابد که به هيچ وجه حاضر به از دست دادنش نيست؛ چون از دست دادن محبوبيت و فروش پلي استيشن، با در نظرگيري عملکرد نه چندان جالب ساير واحدها، ممکن است صدمات غيرقابل جبراني به کمپاني وارد کرده و حتي در آينده دور استقلال آن را تهديد کند.

حالا که گزارش هاي مالي سوني، از مشکلات پياپي براي کمپاني ژاپني حکايت دارند و از طرف ديگر، کاهش ارزش واحد پولي اين کشور، صدماتي اساسي به کمپاني هاي فعال وارد کرده، کنسول پلي استيشن ۴ اهميتي دوچندان براي سوني يافته است. اين کنسول نه تنها تا به امروز فروش مناسبي در اقصي نقاط جهان داشته، بلکه با اختلاف فراوان به برتري در بازار سخت افزارهاي گيمينگ رسيده و البته، ارزي را در اختيار سوني قرار مي دهد که حالا بيش از هر زمان ديگري به آن نياز دارد.

بخواهيم با خود روراست باشيم، معرفي کنسول پلي استيشن ۴ پرو، تنها سه سال بعد از رونمايي و عرضه پلي استيشن ۴ استاندارد، حرکتي بسيار عجيب بود و البته نگراني هايي درباره کوتاه شدن نسل کنسول ها و شباهت هرچه بيشتر چرخه توسعه اين محصولات به موبايل هاي هوشمند به وجود آورد.

شکي نيست که اين حرکت، اول و آخر به ضرر مشتريان تمام خواهد شد؛ چرا که کنسول هاي بازي برخلاف موبايل هاي هوشمند گران قيمت هستند و نرم افزارهاي آنها نيز هزينه اي به مراتب بيشتر از اپليکيشن هاي موبايل روي دست مشتريان مي گذارند. اما بياييد براي مدتي کوتاه هم که شده حقوق مشتريان را کنار بگذاريم و از چشمان سوني به ماجرا نگاه کنيم.

بازار بازي هاي ويديويي مشتاقانه به دنبال سخت افزارها و تکنولوژي هاي جديد است. واقعيت مجازي دارد به يکي از موضوعات داغ صنعت تبديل مي شود و درآمد کلي حوزه ويديوگيم، به بيشترين ميزان خود در تمام تاريخ رسيده. سوني به عنوان يکي از کهنه کارترين کمپاني هاي فعال در صنعت بازي، اين فرصت را يافته تا از تجربيات چند دهه قبلي استفاده کرده و در صدد جبران کمکاري يا ناکامي ساير واحدهاي خود برآيد.

از طرف ديگر، مايکروسافت با چند استراتژي اشتباه، سرنوشت شومي براي کنسول اکس باکس وان رقم زد که حتي هنوز هم پيامدهاي آن به روشني ديده مي شود. اما مايکروسافت با سوني فرق دارد، واحد اکس باکس تنها يکي از ده ها واحد سودده آن به شمار نمي رود و با وجود تجارت هايي مانند سرويس هاي ابري و ويندوز، اکس باکس حتي از اولويت کمتري در ساختار مايکروسافت برخوردار است؛ فراموش نکنيم که مديرعامل اين کمپاني، ساتيا نادلا هم بارها با سخنان مختلف خود، اهميت اکس باکس را براي خود کم جلوه داده است.

بنابراين اهميت پلي استيشن براي سوني، به مراتب از اهميت اکس باکس براي مايکروسافت بيشتر است و کمپاني ساکن توکيو، هيچ راهي جز شکست دادن همتاي غربي اش پيش روي خود نمي بيند. و يکي از استراتژي هاي مهم سوني براي تحقق اين امر، پيش دستي در بازاري است که همين حالا فتحش کرده است.

سوني در عرضه هدستي واقعيت مجازي پيش دستي کرد و استراتژي مشابهي را در قبال کنسول ميان نسلي خود، يعني پلي استيشن ۴ پرو در پيش گرفت که تجربه ۴K بازي هاي ويديويي را يک سال پيشتر از «پروژه اسکورپيو» در اختيار گيمرهاي تشنه براي تجربيات جديد مي گذارد؛ گيمرهايي که به هر دليلي از پي سي گيمينگ بيزار هستند يا خيلي ساده، از پس هزينه هاي جمع آوري سخت افزاري تا به اين حد قدرتمند بر نمي آيند.

البته همانطور که بارها اشاره شده، بديهي است که اين پيش دستي، ضعف پلي استيشن ۴ پرو در برابر کنسولي را به همراه داشته که ظاهراً قرار است با ۶ ترافلاپ قدرت پردازشي روانه بازار شود. اما حقيقت اين است که قدرت پردازشي ۴٫۲ ترافلاپي پلي استيشن ۴ پرو و ۶ ترافلاپي پروژه اسکورپيو، تنها مشخصاتي روي کاغذ هستند و وقتي پاي عرضه کنسولي يک سال زودتر از کنسول رقيب در ميان باشد، اهميت چنين مسائلي کمتر از پيش جلوه مي کند.

اگر نسل هفتم بازي هاي ويديويي را به ياد داشته باشيد، مايکروسافت با عرضه کنسول اکس باکس ۳۶۰ يک سال زودتر از پلي استيشن ۳، توانست به برتري عظيمي دست يابد و براي سال ها، از رقيبش پيش بيفتد. البته در نهايت و طي سال پاياني نسل هفتم، سوني بالاخره توانست گوي رقابت را ربوده و حداقل از منظر فروش کنسول، به برتري برسد.

حالا تصور کنيد شرکتي که تجربه يک سال عقب ماندن از رقيب خود را در کارنامه دارد-و از همين حالا بازار کنسول هاي خانگي را مال خود کرده و بايد با چنگ و دندان به اين برتري بچسبد تا بلکه قادر به جبران قصور واحدهاي ديگرش باشد- مجبور به چه کارهايي خواهد شد تا مشتريانش را راضي نگه دارد.

اين مسئله، هم مايوس کننده است و هم تا حدي هيجان انگيز. گذشته از ضررهايي که عرضه کنسول هاي ميان نسلي براي مشتريان به همراه دارد، حالا ما شاهد شرکتي هستيم که راهي جز حرکت رو به جلو و همگام ماندن با آخرين دستاوردهاي تکنولوژي ندارد.

به همين خاطر است که سوني تا حد امکان از کنسل کردن بازي هاي انحصاري اش خودداري مي کند و با صرف هزينه و وقت بيشتر، آنها را هرطور که شده به دست مشتريان مي رساند. به همين خاطر است که سوني تنها با فاصله اي چند ماهه از آکيلس ريفت و اچ تي سي وايو، هدست پلي استيشن وي آر را عرضه مي کند و اکس باکس وان هنوز از چنين محصولي بي بهره مانده.

و در نهايت، به همين خاطر است که پلي استيشن ۴ پرو بيش از يک سال زودتر از پروژه اسکورپيو و تنها با اختلاف قيمت ۱۰۰ دلاري نسبت به مدل استاندارد به بازار آمد. همه اين مسائل، مي تواند مشتريان سوني را به آينده اي بهتر اميدوار کند؛ آينده اي که در آن، پيش دستي و دستيابي به تجربيات جديد زودتر از کنسول رقيب، امري اجتناب ناپذير تلقي مي شود.

شايد حرکات سوني از ديد مصرف کنندگان بسيار تعجب آور به نظر برسد، اما اگر پاي خود را در کفش هاي ژاپني ها بگذاريم، متوجه مي شويم آنها منطقي ترين رويکرد ممکن را در قبال پلي استيشن در پيش گرفته اند. به اين شکل واحد گيمينگ برخلاف ساير واحدها، نه تنها از دنياي تکنولوژي عقب نمي ماند، بلکه گشتاور خود را حفظ کرده و اختلاف را به حدي مي رساند که ديگر حتي کمپاني بزرگي مانند مايکروسافت هم قادر به رقابت با پلتفرم سوني نباشد.




X